noiwont for 19-tone trumpet and playback
notiwont is derived from two brief audio excerpts from a performance piece by composer Igor Majcen, based on the English translation of “Mathematician and Andrey Semyonovich” by Daniil Kharms. Stephen Altoft’s unique 19-tone trumpet in mind, I attempted to transcribe the statements “no, I won’t” and “well, don’t then” into partial tracks and eventually music notation. As I also aimed at creating continuous variations on those spectral “objets trouvés”, I created files containing pitch and metric data as well as parameter settings and fed them into the DJster automatic composition engine. I thus generated phrases with decreasing amount of similarity to the original partial track.
To facilitate the composition and notation process, I wrote a MaxScore module capable of displaying music in 19-tone notation, which employs the white keys (7) and two enharmonic sets of black keys (2×5) as well as e# and b# (2), thus 19 tones. The piece itself consists of 3 parts: the first one is linear and monophonic in terms of its texture, the second, thanks to playback, chordal (using higher partials of an idealized spectrum), whereas the last one uses layerings of spectral tracks to create a dense polyphonic texture. The piece is concluded with a short coda in which a stretched spectral progression is unraveled into sustained notes.
noiwont is dedicated to Stephen Altoft. Thanks to Igor Majcen for letting use materials from his piece.
…….
noiwont für 19-Ton-Trompete und Zuspielung
noiwont leitet sich von zwei kurzen Ausschnitten aus einem Performancestück des Komponisten Igor Majcen ab, das die englische Übersetzung von “Der Mathematiker und Andrey Semyonovich” von Daniil Kharms verwendet. Meine Absicht war es, für Stephen Altofts 19-Ton-Trompete die Sätze “no, I won’t” and “well, don’t then” in Teiltontracks und schließlich Musiknotation zu transkribieren. Aus dem so gewonnenen Material habe ich unter Verwendung des DJster-Programms für automatische Komposition weitere Variationen erzeugt, die sich graduell immer weiter vom Ursprung entfernen.
Um den Kompositions- und Notationsprozess zu vereinfachen, habe ich ein MaxScore-Modul erzeugt, das Musik in 19-Ton-Notation (7 weiße Tasten, 2×5 schwarze, enharmonische Tasten sowie die Töne eis und his) anzeigen kann. Das Stück selbst besteht aus 3 Teilen: der erste ist in seiner Textur linear und monophon, der zweite dank der Zuspielung akkordisch (unter Nutzung höherer Teiltöne eines idealisierten Spektrums), während der letzte aus Schichtungen spektraler Teiltontracks besteht, die eine dichte polyphone Textur entstehen lassen.
Das Stück endet mit einer kurzen Coda, in der eine gestreckte spektrale Fortschreitung in gehaltene Töne entfaltet wird.
noiwont ist Stephen Altoft gewidmet. Herzlichen Dank an Igor Majcen für die Erlaubnis, Teile seines Stücks zu verwenden.
This recording by Stephen Altoft was released on his album Time Dreaming and can be purchased on bandcamp.

See also:
https://georghajdu.de/wp-content/uploads/Macaque-–-A-tool-for-spectral-processing-and-transcription.pdf