for chamber orchestra (1990)
Instrumentation:
- Piccolo flute
- Flute
- Oboe
- English horn
- Clarinet in Eb
- Bass Clarinet in Bb
- Bassoon
- Contrabassoon
- Trumpet in Bb
- Tenor-bass trombone
- Percussion:
- 3 wood drums (woodblocks and/or temple blocks with different pitch)
- Steel bar instrument (e.g. celeste, vibraphone and/or synthesizer with comparable sound)
- Cymbals
- 2 bass drums
- Piano (two pianos in case of the 17tone acoustic version) or
- piano, two electronic keyboards and synthesizer (in case of the 17tone electronic version).
- Violin I (+ police whistle)
- Violin II (+ police whistle)
- Viola (+ police whistle)
- Violoncello (+ police whistle)
The instrumentation is flexible to a certain degree: English horn, trumpet and/or trombone may be replaced by French horns; the contrabassoon by contrabass tuba or double bass.
Klangmoraste entstand 1990 als mikrotonale, 17tönige Komposition für Kammerorchester. Das Stück, das im selben Jahr mit dem 1. Preis des Kompositionswettbewerbs des Ensemble Modern ausgezeichnet wurde, ist mit algorithmischen Mitteln generiert worden – wobei Verfahren in Analogie zu Transkriptions- und Translationsphänomenen der molekularen Biologie benutzt wurden.
Die Harmonik basiert auf symmetrischen Akkorden, die in ihrer Kombination von Quintfortschreitung und skalarer Bewegung eine Pseudo-Tonalität mit kadenzieller Wirkung erzeugen und auch ihre Dauernproportionen bestimmen.
Das Stück kann alternativ in 12töniger Stimmung gespielt werden.
Info
- Version for chamber orchestra in 12-tone equal temperament. 2-2-2-2, 1-0-1-0, 2 percussion, piano, 2-1-1-0
Premiere: June 1990, Bayreuth - Version for chamber orchestra and electronics in 17-tone equal temperament. 2-2-2-2, 1-0-1-0, 2 percussion, 2 keyboards, 2-1-1-0, computer
Premiere: June 1990, Frankfurt
Duration: 6 minutes
Awards:
- 1st prize of Ensemble Modern competition (1990)
- 2nd prize of the Callejon del Ruido competition, Guanajuato, Mexico (1995)
Publisher: peermusic