Biography

English:

Georg Hajdu was born in 1960 to Hungarian parents who had fled their country in 1956. He grew up in Cologne where he obtained diplomas in molecular biology and musical composition from the University of Cologne and the Cologne Musikhochschule. A stipend by the German Academic Exchange Service enabled him to enter the graduate program in composition at the University of California, Berkeley in 1990, working closely with the Center for New Music and Audio Technologies (CNMAT) and eventually obtaining a Ph.D. in 1994. His teachers include Georg Kröll, Johannes Fritsch, Krzysztof Meyer, Clarence Barlow, Andrew Imbrie, Jorge Liderman and David Wessel. He also was a frequent visitor to György Ligeti’s composition seminar in Hamburg.

In 1996, following residencies at IRCAM and the ZKM, Karlsruhe, he co-founded the ensemble WireWorks, a group specializing in the performance of electro-acoustic music. In 1999, he produced his full-length opera Der Sprung – Beschreibung einer Oper for which renowned author and filmmaker Thomas Brasch wrote the libretto. In May 2002, his Internet performance environment Quintet.net was employed in a Munich Biennale opera production (Orpheus Kristall by Manfred Stahnke), and in the same year Georg Hajdu became professor of multimedia composition at the Hamburg University of Music and Drama (HfMT). There, in 2004, he established Germany’s first master’s program in multimedia composition and, in 2012, the Center for Microtonal Music and MultiMedia (ZM4).

In 2005, he co-founded the European Bridges Ensemble—an ensemble dedicated to local and wide-area network performance. In 2010, he was artist in residence with the Goethe Institute in Boston as well as visiting professor at Northeastern University, and master-minded the first conference entirely devoted to the Bohlen-Pierce scale.

He was also involved in a number of large international projects such as CO-ME-DI-A, a European Culture 2007 project focussing on networked music performance and in 2016 served as the chair of the 13th Sound and Music Computing conference. In 2017, together with his former student Jacob Sello, he successfully entered an application for the highly competitive federal Innovative Hochschule grant which will fund a number innovative projects at the HfMT until 2022.

Hajdu has published compositions which are characterized by a pluralistic attitude and have earned him several international prizes, the IBM-prize of the Ensemble Modern among them. He is also the author of numerous articles on topics on the borderline of music, technology and science as well as software applications such MaxScore (with Nick Didkovsky), Quintet.net, DJster and a real-time version of Stockhausen’s Elektronische Studie II.

Deutsch:

Georg Hajdu, geboren 1960 in Göttingen ist ein deutscher Komponist ungarischer Abstammung. Nach Studien in Köln und am Center for New Music and Audio Technologies (CNMAT) in Berkeley, USA, promovierte er an der University of California, Berkeley. Unter seinen Lehrern befinden sich Georg Kröll, Johannes Fritsch, Krzysztof Meyer, Klarenz Barlow, Andrew Imbrie, Jorge Liderman und David Wessel. Außerdem war er Gasthörer bei György Ligeti in Hamburg.

Er gründete 1996 nach weiteren Aufenthalten am IRCAM in Paris und dem ZKM in Karlsruhe das Ensemble WireWorks, das sich auf die Aufführung live-elektronischer Musik spezialisierte. 1999 produzierte er in Münster seine abendfüllende Oper Der Sprung – Beschreibung einer Oper, zu der der Schriftsteller und Filmemacher Thomas Brasch das Libretto verfasste. Im Mai 2002, kam seine interaktive vernetzte Performanceumgebung Quintet.net bei der Oper Orpheus Kristall anlässlich der Münchener Biennale zum Einsatz. Im selben Jahr wurde er als Professor für Multimediale Komposition an die Hamburger Hochschule für Musik und Theater (HfMT) berufen, wo er 2004 den deutschlandweit ersten Masterstudiengang für Multimediale Komposition gegründete, sowie in 2012 das Zentrum für Mikrotonale Musik und Multimedia (ZM4). 2005 war er Mitbegründer des European Bridges Ensemble, das sich der vernetzten Performance in lokalen Netzwerken und dem Internet verschrieb. 2010 war er artist in residence am Goethe Institut in Boston sowie visiting professor an der Northeastern University. Bei dieser Gelegenheit organisierte er die erste internationale Konferenz zur Bohlen-Pierce-Skala. Er war auch an einer Reihe von internationalen Kooperationsprojekten wie etwa dem Culture 2007 Projekt CO-ME-DI-A zum Thema der vernetzten Musik beteiligt und initiierte an der HfMT die Installation der Wellenfeldsynthese-Anlage. 2016 war Georg Hajdu Chair der 13. Sound and Music Computing Konferenz, bei der auf seine Initiative hin die Ehrendoktorwürde der HfMT an John Chowning verliehen wurde. 2017 bewarb er sich zusammen mit seinem ehemaligen Studenten Jacob Sello erfolgreich um Mittel der Förderinitiative Innovative Hochschule, die es seiner Hochschule bis 2022 erlauben wird, zahlreiche Verbesserungenmaßnahmen und Innovationsprojekte im multimedialen Bereich der durchzuführen.

Die Kompositionen von Hajdu zeichnen sich durch eine pluralistische Haltung aus und wurden mehrfach ausgezeichnet, unter anderem mit dem IBM-Preis des Ensemble Modern. Er ist auch (Ko-)Autor zahlreicher Artikel über Themen an der Schnittstelle zwischen Musik, Technologie und Naturwissenschaften sowie von Software-Anwendungen wie etwa MaxScore (mit Nick Didkovsky), Quintet.net, DJster und einer Echtzeit-Version von Stockhausens Elektronische Studie II.

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